Svar: Madplan - 10 mdr.

8. januar 2011

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Inger

Det vil jeg meget gerne :)

En dagsplan kan se således ud:

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.

Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos, vand af kop.

Sover fra 10-12

Frokost 12.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf, tun. Suppleres med kogte grøntsager som ærter, gulerod og majs. Tilbydes også lidt rå grøntsager som agurk, rød peberfrugt, avokado (kan også bruge som smørbart mos på brødet). Tilbydes rester fra aftensmaden, som godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende. ½ hårdkogt æg, lidt rejer, muslinger - hvad I nu kan finde på. Vand af kop.

Eftermiddag 14-14.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos. Vand af kop.

Puttes til eftermiddagslur og sover fra 15-16

Før aftensmad 17: Tilbydes evt. en tallerken med lidt grønt - majs, ærter, rød peberfrugt, agurk eller lignende (får lidt imens du gør aftensmaden klar), vand af kop.

Aften 18-18.30: Familiemad som I andre spiser, helt almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, ...

Annonce

... frikadeller, farsbrød, laks, fiskefilet. Der skal være mos og mad i stykker - kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Der skal være grøntsager, kød, fisk, kartofler, ris, pasta osv. naturligt fordelt over ugen, som vi andre spiser. Vand eller sødmælk af kop.

Suppleres gerne med en godnatgrød som en del af putteritualet

Flaske og puttes til natten ca kl. 20

Sen aften 24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Som du kan se har jeg mange måltider og det ser umiddelbart ud af meget mad. Du skal ikke fokusere så meget på mængden, mere variationen og at det er bedre at hun spiser lidt og tit, end at hun spiser får og store mængder.

Det anbefales at give 400ml mme dagligt mellem 10-12 måneder, fordi det sikrer hendes behov for jer. Derudover kan gives lidt sødmælk af kop og et surmælksprodukt, ost, lidt sovs osv. og mælkebehovet er således dækket.

Når hun bliver 1 år fjernes flasken sen aften ved at skære ned i mængden, så hun får mindre og mindre og tilsidst kan undvære og den sidste flaske, fjernes så i løbet af de næste måneder.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke :)

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige